KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Introduction:
Despite the reforms being implemented in the Polish health system, the situation of oncology patients remains difficult. The health system is unable to meet the challenges on its own, which generates the potential for cooperation with other sectors. Coordinators can serve as a link between hospitals and other patient-oriented institutions.

Material and methods:
The aim of the article is to assess the degree of cooperation between coordinators and representatives of social, rehabilitation, palliative care and non-governmental organizations (NGOs). The article is based on selected results of the project: “Oncological patient coordinators. Profile, experiences and opinions of persons performing the functions of coordinators in Polish hospitals”, the results of which will be described in the emerging dissertation of the author of the article. The survey was conducted in 2023. It involved 149 coordinators from Polish hospitals implementing rapid oncology therapy (szybka terapia onkologiczna – STO). The study used a survey questionnaire and individual in-depth interviews (IDI). The program IBM SPSS Statistics (29.0.0.0) was used as the main statistical analysis tool.

Results:
The results indicate that cooperation between coordinators and representatives of the above-mentioned institutions is marginal; 77.9% of coordinators had never cooperated with NGOs and 62.4% had no contact with social assistance. Only 12.1% frequently collaborate with palliative care, and 7.4% with rehabilitation specialists. The review also took into account oncology Unit structures used in hospitals and participation in the pilot project of the National Cancer Network (NCN; Krajowa Sieć Onkologiczna – KSO). The lack of differences in inter-institutional cooperation suggests that even in more organized models, mechanisms for coordinators to cooperate with representatives of social welfare, rehabilitation, palliative care and NGOs have not been put in place.

Conclusions:
There is a lack of systemic action and cooperation between coordinators and representatives of institutions that can support oncology patients. Strengthening intersectoral relationships can benefit patients and ease the burden on medical staff by implementing shared care.
REFERENCES (15)
1.
Synowiec-Piłat M. Promocja zdrowia i profilaktyka onkologiczna w działaniach organizacji pozarządowych. Wyd. Adam Marszałek. Toruń 2009.
 
2.
Stasiewicz-Swinney A. Organizacje pacjentów a ochrona zdrowia w Polsce. In: J. Haczyński, Z. Skrzypczak [ed.]. Ochrona zdrowia i gospodarka: przegląd współczesnych problemów systemu opieki zdrowotnej. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa 2022, p. 95–119.
 
3.
Ridgeway J.L., Boardman L.A., Griffin J.M., Beebe T.J. Tracing the potential of networks to improve community cancer care: an in-depth single case study. Implement. Sci. Commun. 2021; 2(1): 92, doi: 10.1186/s43058-021-00190-1.
 
4.
Narodowy Fundusz Zdrowia. Zarządzenie nr 3/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 3 stycznia 2022 r. w sprawie warunków umów o udzielanie onkologicznych świadczeń kompleksowych. OpenLEX / Wolters Kluwer Polska [online] https://sip.lex.pl/akty-prawne... [accessed on 14 March 2025].
 
5.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego [pdf]. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 7 czerwca 2019 r., Poz. 1062 [online] https://dziennikustaw.gov.pl/D... [accessed on 15 March 2025].
 
6.
Pielęgniarka Społeczna. Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej Nr 1 w Rzeszowie [online] https://spzoz1.rzeszow.pl/szpi... [accessed on 15 March 2025].
 
7.
Wysocka M. Nowotwór – pomoc socjalna i orzeczenie o niepełnosprawności. Portal onkologiczny zwrotnikraka.pl, gru 16, 2023 [online] https://www.zwrotnikraka.pl/po... [accessed on 14 March 2025].
 
8.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2015 r. w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego [pdf]. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 15 października 2015 r., Poz. 1627 [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 16 March 2025].
 
9.
Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej [pdf] (Dz.U. 2023 poz. 650) [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 16 March 2025].
 
10.
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego [pdf]. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 9 maja 2023 r., Poz. 870 [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 16 lipca 2025].
 
11.
Hempel S., Ganz D., Saluja S., Bolshakova M., Kim T., Turvey C. et al. Care coordination across healthcare systems: development of a research agenda, implications for practice, and recommendations for policy based on a modified Delphi panel. BMJ Open 2023; 13(5): e060232, doi: 10.1136/bmjopen-2021-060232.
 
12.
Grant S., Motala A., Chrystal J.G., Shanman R., Zuchowski J., Zephyrin L. et al. Describing care coordination of gynecologic oncology in western healthcare settings: a rapid review. Transl. Behav. Med. 2018; 8(3): 409–418, doi: 10.1093/tbm/ibx074.
 
13.
Haynes K., Ugalde A., Whiffen R., Rogers M., Duffy M., Packer C. et al. Health professionals involved in cancer care coordination: Nature of the role and scope of practice. Collegian 2018; 25(4): 395–400, doi: 10.1016/j.colegn.2017.10.006.
 
14.
NIK o rehabilitacji leczniczej [NIK on medical rehabilitation]. Najwyższa Izba Kontroli / Supreme Audit Office, 23 December 2021 [online] https://www.nik.gov.pl/aktualn... [accessed on 16 March 2025].
 
15.
Conway A., O’Donnell C., Yates P. The effectiveness of the nurse care coordinator role on patient-reported and health service outcomes: a systematic review. Eval. Health Prof. 2019; 42(3): 263–296, doi: 10.1177/0163278717734610.
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top