KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The aim of the study was to present the basic principles of ergonomics during a child’s learning and play, taking into account the principles of physiotherapy regarding the positions adopted by the child. Biomechanical and kinesiological aspects of sitting posture and additional support points were described in detail. Correct and incorrect sitting positions were illustrated in the figures, with detailed descriptions provided in the text of the study, supported by legal regulations. The study can serve as a guide for children and parents on the discussed topic, but only for children and adolescents without existing postural abnormalities. In case of any postural defects or spinal deformities, it is advisable to consult a physiotherapist to approach each case individually.
CONFLICT OF INTEREST
Non-declared.
REFERENCES (21)
1.
Marques A., Loureiro N., Avelar-Rosa B., Naia A., Matos M.G. Adolescents’ healthy lifestyle. J. Pediatr. 2020; 96(2): 217–224, doi: 10.1016/j.jped.2018.09.002.
 
2.
Hebestreit A., Bogl L.H. Dietary behavior and physical activity in children and adolescents. Nutrients 2019; 11(8): 1849, doi: 10.3390/nu11081849.
 
3.
Garcia-Hermoso A., López-Gil J.F., Ramírez-Vélez R., Alonso-Martínez A.M., Izquierdo M., Ezzatvar Y. Adherence to aerobic and muscle-strengthening activities guidelines: a systematic review and meta-analysis of 3.3 million participants across 32 countries. Br. J. Sports Med. 2023; 57(4): 225–229, doi: 10.1136/bjsports-2022-106189.
 
4.
Grygorowicz M., Podhorecka M. Kompendium fizjoprofilaktyki. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Poznań 2020.
 
5.
Sielicka E. Podstawa programowa jako szansa wspierania profilaktyki zachowań ryzykownych uczniów szkoły podstawowej w świetle koncepcji resilience. Studia Paedagogica Ignatiana 2023; 26(2): 67–85, doi: 10.12775/SPI.2023.2.003.
 
6.
Bull F.C., Al-Ansari S.S., Biddle S., Borodulin K., Buman M.P., Cardon G. et. al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Br. J. Sports Med. 2020; 54(24): 1451–1462, doi: 10.1136/bjsports-2020-102955.
 
7.
Obodyńska E. Szkoła wobec konieczności wdrażania rozwiązań ergonomicznych w przestrzeni edukacyjnej – idea czy obowiązek? Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 2017; 51(9): 45–56.
 
8.
Wojnarska M. Profilaktyka wad postawy u dzieci i młodzieży w szkołach – niewystarczające działania gmin. Kontrola Państwowa 2020; 65(6): 96–108.
 
9.
Zych M., Biskupek-Wanot A. Wpływ zabaw i gier ruchowych na prawidłowy wzrost i rozwój dzieci i młodzieży. In: A. Biskupek-Wanot, B. Wanot, K. Kasprowska-Nowak [ed.]. Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2020, p. 7–21, doi: 10.16926/afips.2020.01.
 
10.
Kapandji A.I. Anatomia funkcjonalna stawów. T. 3. Kręgosłup, miednica, głowa. Edra Urban & Partner. Wrocław 2020.
 
11.
Ławniczak P. Uwarunkowania ludzkiej motoryczności w perspektywie przemian cywilizacyjnych w dobie Internetu. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku 2017; 4(36): 23–38.
 
12.
Mańka A.K., Ledwoń D.J., Mitas A.W. Ergonomia stanowiska nauki dzieci wczesnoszkolnych w aspekcie efektywności procesu nauczania-uczenia się. Edukacja – Technika – Informatyka 2019; 3(29): 133–140, doi: 10.15584/eti.2019.3.19.
 
13.
Janc M., Jóźwiak Z., Jankowski W., Makowiec- Dąbrowska T., Polańska K. Wpływ pracy/nauki zdalnej na występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w grupie pracowników i studentów uczelni wyższych. Medycyna Pracy 2023; 74(1): 63–78, doi: 10.13075/mp.5893.01345.
 
14.
Filipczyk P. Lędźwioból – nieustannie rosnący problem współczesnego społeczeństwa. In: A. Biskupek-Wanot, B. Wanot, K. Kasprowska-Nowak [ed.]. Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2020, p. 22–34, doi: 10.16926/afips.2020.02.
 
15.
Brzęk A., Strauss M., Sanchis-Gomar F., Leischik R. Physical activity, screen time, sedentary and sleeping habits of Polish preschoolers during the COVID-19 pandemic and WHO’s recommendations: an observational cohort study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021; 18(21): 11173, doi: 10.3390/ijerph182111173.
 
16.
Czaprowski D., Leszczewska J., Sitarski D. Czy istnieje „idealna” pozycja siedząca? Postępy Rehabilitacji 2014; 28(3): 47–54, doi: 10.1515/rehab-2015-00.
 
17.
Nowotny J., Nowotny-Czupryna O., Czupryna K. Reedukacja posturalna w systemie stacyjnym. Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku Białej. Bielsko-Biała 2008.
 
18.
Konarska M. Praca biurowa – Wyposażenie i środki pracy. Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy [online] http://archiwum.ciop.pl/14681.... [accessed on 7 March 2024].
 
19.
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 2023 poz. 2367). ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 7 March 2024].
 
20.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6 poz. 69). ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 7 March 2024].
 
21.
Zasady doboru stanowiska pracy ucznia/przedszkolaka do zasad ergonomii. Gov.pl [online] https://www.google.com/url?sa=... [accessed on 7 March 2024].
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top