SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem pracy było przedstawienie podstawowych zasad ergonomii w trakcie nauki i zabawy dziecka, z uwzględnieniem zasad fizjoprofilaktyki przyjmowanych przez dziecko pozycji. W sposób szczegółowy opisano aspekty biomechaniczne i kinezjologiczne pozycji siedzącej i dodatkowych punktów podparcia. Na rycinach przedstawiono prawidłowe i nieprawidłowe pozycje siedzące, opisując je szczegółowo z uwzględnieniem regulacji prawnych. Opracowanie może stać się poradnikiem dla dzieci i rodziców, jednak wyłącznie dzieci i młodzieży bez istniejących nieprawidłowości w obrębie postawy ciała. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek wad postawy ciała czy deformacji kręgosłupa należy skonsultować się z fizjoterapeutą w celu indywidualnego podejścia.
 
REFERENCJE (21)
1.
Marques A., Loureiro N., Avelar-Rosa B., Naia A., Matos M.G. Adolescents’ healthy lifestyle. J. Pediatr. 2020; 96(2): 217–224, doi: 10.1016/j.jped.2018.09.002.
 
2.
Hebestreit A., Bogl L.H. Dietary behavior and physical activity in children and adolescents. Nutrients 2019; 11(8): 1849, doi: 10.3390/nu11081849.
 
3.
Garcia-Hermoso A., López-Gil J.F., Ramírez-Vélez R., Alonso-Martínez A.M., Izquierdo M., Ezzatvar Y. Adherence to aerobic and muscle-strengthening activities guidelines: a systematic review and meta-analysis of 3.3 million participants across 32 countries. Br. J. Sports Med. 2023; 57(4): 225–229, doi: 10.1136/bjsports-2022-106189.
 
4.
Grygorowicz M., Podhorecka M. Kompendium fizjoprofilaktyki. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Poznań 2020.
 
5.
Sielicka E. Podstawa programowa jako szansa wspierania profilaktyki zachowań ryzykownych uczniów szkoły podstawowej w świetle koncepcji resilience. Studia Paedagogica Ignatiana 2023; 26(2): 67–85, doi: 10.12775/SPI.2023.2.003.
 
6.
Bull F.C., Al-Ansari S.S., Biddle S., Borodulin K., Buman M.P., Cardon G. et. al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Br. J. Sports Med. 2020; 54(24): 1451–1462, doi: 10.1136/bjsports-2020-102955.
 
7.
Obodyńska E. Szkoła wobec konieczności wdrażania rozwiązań ergonomicznych w przestrzeni edukacyjnej – idea czy obowiązek? Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 2017; 51(9): 45–56.
 
8.
Wojnarska M. Profilaktyka wad postawy u dzieci i młodzieży w szkołach – niewystarczające działania gmin. Kontrola Państwowa 2020; 65(6): 96–108.
 
9.
Zych M., Biskupek-Wanot A. Wpływ zabaw i gier ruchowych na prawidłowy wzrost i rozwój dzieci i młodzieży. In: A. Biskupek-Wanot, B. Wanot, K. Kasprowska-Nowak [ed.]. Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2020, p. 7–21, doi: 10.16926/afips.2020.01.
 
10.
Kapandji A.I. Anatomia funkcjonalna stawów. T. 3. Kręgosłup, miednica, głowa. Edra Urban & Partner. Wrocław 2020.
 
11.
Ławniczak P. Uwarunkowania ludzkiej motoryczności w perspektywie przemian cywilizacyjnych w dobie Internetu. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku 2017; 4(36): 23–38.
 
12.
Mańka A.K., Ledwoń D.J., Mitas A.W. Ergonomia stanowiska nauki dzieci wczesnoszkolnych w aspekcie efektywności procesu nauczania-uczenia się. Edukacja – Technika – Informatyka 2019; 3(29): 133–140, doi: 10.15584/eti.2019.3.19.
 
13.
Janc M., Jóźwiak Z., Jankowski W., Makowiec- Dąbrowska T., Polańska K. Wpływ pracy/nauki zdalnej na występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w grupie pracowników i studentów uczelni wyższych. Medycyna Pracy 2023; 74(1): 63–78, doi: 10.13075/mp.5893.01345.
 
14.
Filipczyk P. Lędźwioból – nieustannie rosnący problem współczesnego społeczeństwa. In: A. Biskupek-Wanot, B. Wanot, K. Kasprowska-Nowak [ed.]. Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2020, p. 22–34, doi: 10.16926/afips.2020.02.
 
15.
Brzęk A., Strauss M., Sanchis-Gomar F., Leischik R. Physical activity, screen time, sedentary and sleeping habits of Polish preschoolers during the COVID-19 pandemic and WHO’s recommendations: an observational cohort study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021; 18(21): 11173, doi: 10.3390/ijerph182111173.
 
16.
Czaprowski D., Leszczewska J., Sitarski D. Czy istnieje „idealna” pozycja siedząca? Postępy Rehabilitacji 2014; 28(3): 47–54, doi: 10.1515/rehab-2015-00.
 
17.
Nowotny J., Nowotny-Czupryna O., Czupryna K. Reedukacja posturalna w systemie stacyjnym. Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku Białej. Bielsko-Biała 2008.
 
18.
Konarska M. Praca biurowa – Wyposażenie i środki pracy. Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy [online] http://archiwum.ciop.pl/14681.... [accessed on 7 March 2024].
 
19.
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 2023 poz. 2367). ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 7 March 2024].
 
20.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6 poz. 69). ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [accessed on 7 March 2024].
 
21.
Zasady doboru stanowiska pracy ucznia/przedszkolaka do zasad ergonomii. Gov.pl [online] https://www.google.com/url?sa=... [accessed on 7 March 2024].
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top