Stereopsja u dzieci przedszkolnych – Test Randota jako badanie przesiewowe w wykrywaniu niedowidzenia?
 
Więcej
Ukryj
1
Students’ Scientific Society, Department of Ophthalmology, School of Medicine in Katowice, Medical University of Silesia in Katowice
2
Department of Ophthalmology, School of Medicine in Katowice, Medical University of Silesia in Katowice
AUTOR DO KORESPONDENCJI
Anita Muskalska   

Students’ Scientific Society, Department of Ophthalmology, School of Medicine in Katowice, Medical University of Silesia in Katowice, ul. Ceglana 35, 40-514 Katowice
 
Ann. Acad. Med. Siles. 2019;73:194–198
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp:
Zaburzenia rozwoju widzenia (niedowidzenie) mogą wynikać z zaburzeń refrakcji, wad wzroku, zeza, deformacji gałki ocznej lub przeszkód w ośrodkach optycznych (np. zaćma). Niedowidzenie u dzieci w wieku przedszkolnym może prowadzić do nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym. Jego wczesne wykrycie daje szansę na leczenie i prawidłowy rozwój dziecka.

Materiał i metody:
Pierwszą część badania przeprowadzono za pomocą Testu Randota. Druga część badania polegała na ułożeniu przez dzieci jak najwyższej wieży zbudowanej z drewnianych klocków. Przebadano 412 dziewczynek i 398 chłopców w wieku od 3 do 7 lat. W przypadku braku widzenia stereoskopowego dzieci zostały skierowane na badanie okulistyczne. Statystyka przeprowadzona została za pomocą testów dla trendu Cochran-Armitage i Jonckheere-Terpstry przy użyciu oprogramowania MedCalc i SPSS 17.0.

Wyniki:
U 18 (2,2%) dzieci stereopsji nie stwierdzono. Najwięcej dzieci osiągnęło głębię widzenia na poziomie 100 sekund kątowych: 76% 3-latków, 46% 4-latków i 60% 5-latków. Wśród starszych dzieci największa grupa osiągnęła poziom stereopsji na poziomie 70 sekund kątowych (43% 6-latków i 53% 7-latków). Wieżę z klocków prawidłowo ustawiły wszystkie dzieci (100%). Poziom stereopsji zwiększał się z wiekiem istotnie statystycznie. U dzieci bez widzenia stereoskopowego stwierdzono niedowidzenie jedno- lub obuoczne z powodu wad refrakcji.

Wnioski:
Test Randota okazał się skutecznym narzędziem w wykrywaniu zaburzeń widzenia obuocznego u dzieci przedszkolnych. Autorki sugerują wprowadzenie Testu Randota jako uzupełnienie badania przesiewowego w wykrywaniu niedowidzenia u dzieci przedszkolnych.

 
REFERENCJE (13)
1.
Ciner E.B., Ying G., Kulp M.T., Maguire M.G., Quinn G.E., Orel-Bixler D., Cyert L.A., Moore B., Huang J. Stereoacuity of Preschool Children with and without Vision Disorders. Optom. Vis. Sci. 2014; 91(3): 351–358, doi: 10.1097/OPX.0000000000000165.
 
2.
Schmidt P.P., Maguire M.G., Moore B., Cyert L. Testability of preschoolers on stereotests used to screen vision disorders. Optom. Vis. Sci. 2003; 80(11): 753–757, doi: 10.1097/00006324-200311000-00012.
 
3.
Afsari S., Rose K.A., Pai A.S., Gole G.A., Leone J.F., Burlutsky G., Mitchell P. Diagnostic reliability and normative values of stereoacuity tests in preschool-aged children. Br. J. Ophthalmol. 2013; 97(3): 308–313, doi: 10.1136/bjophthalmol-2012-302192.
 
4.
Nelson H., Nygren P., Huffman L., Wheeler D., Hamilton A. Screening for visual impairment in children younger than Age 5 years: update of the evidence from randomized controlled trials, 1999–2003. Agency for Healthcare Research and Quality, Rockville, MD. 2004, doi: 10.1370/afm.193.
 
5.
Thompson J.R., Woodruff G., Hiscox F.A., Strong N., Minshull C. The incidence and prevalence of amblyopia detected in childhood. Public Health, 1991; 105(6): 455–462, doi: 10.1016/S0033-3506(05)80616-X.
 
6.
Packwood E.A., Cruz O.A., Rychwalski P.J., Keech R.V. The psychosocial effects of amblyopia study. JAAPOS 1999; 3(1): 15–17, doi: 10.1016/S1091-8531(99)70089-3.
 
7.
Chua B., Mitchell P. Consequences of amblyopia on education, occupation, and long term vision loss. Br. J. Ophthalmol. 2004; 88(9): 1119–1121, doi: 10.1136/bjo.2004.041863.
 
8.
Krueger D.E., Ederer F. Report on the National Eye Institute’s Visual Acuity Impairment Survey Pilot Study. Office of Biometry and Epidemiology. National Institutes of Health, Public Health Services. Department of Health and Human Services Bethesda 1984.
 
9.
Tomaç S., Altay Y. Near stereoacuity: development in preschool children; normative values and screening for binocular vision abnormalities, a study of 115 children. Binocul. Vis. Strabismus Q. 2000; 15(3): 221–228. PMID: 10960225.
 
10.
Tarczy-Hornoch K., Lin J., Deneen J., Cotter S.A., Azen S.P., Borchert M.S., Wang Y., Varma R. Stereoacuity testability in African-American and Hispanic preschool children. Optom. Vis. Sci. 2008; 85(3): 158–163, doi: 10.1097/OPX.0b013e3181643ea7.
 
11.
Trager M.J., Dirani M., Fan Q., Gazzard G., Selvaraj P., Chia A., Wong T.Y., Young T.L., Varma R., Saw S.M. Testability of vision and refraction in preschoolers: the strabismus, amblyopia, and refractive error study in Singaporean children. Am. J. Ophthalmol. 2009; 148(2): 235–241, doi: 10.1016/j.ajo.2009.02.037.
 
12.
Riordan-Eva P., Whitcher J.P. Specjalne zagadnienia z zakresu okulistyki dziecięcej. W: Okulistyka Vaughana i Ausbury’ego. Red. E. Wylęgała. Czelej, Lublin 2011; s. 355.
 
13.
Screening for Visual Impairment in Children Younger Than Age 5 Years: Recommendation Statement. Ann. Fam. Med. 2004; 2(3): 263–266.
 
eISSN:1734-025X