Ocena spożycia wyrobów typu light, lekki oraz fit wśród studentów kierunku dietetyka
,
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Doctoral School, Faculty of Public Health in Bytom, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
 
2
Department of Food Technology and Quality Evaluation, Faculty of Public Health in Bytom, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
 
 
Autor do korespondencji
Anna Szczyrba   

Szkoła Doktorska, Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15, 40-055 Katowice
 
 
Ann. Acad. Med. Siles. 2023;77:247-254
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp:
Produkty typu light, lekki oraz fit pojawiają się coraz częściej na polskim rynku, a producenci żywności, chociaż mają obowiązek umieszczania na etykietach produktów informacji o obniżonej wartości energetycznej i odpowiednich oznaczeń, nie zawsze robią to prawidłowo. Brak ścisłych regulacji prawnych w zakresie nazewnictwa produktów niskoenergetycznych daje producentom żywności możliwość wprowadzania na rynek produktów, których nazwa może wprowadzić konsumentów w błąd w zakresie ich wartości odżywczych i zdrowotnych. Celem niniejszej pracy jest ocena spożycia wyrobów typu light, lekki oraz fit wśród studentów kierunku dietetyka.

Materiał i metody:
Wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety, przeprowadzono anonimowe badanie, w którym wzięło udział 117 studentów dietetyki. Wyniki opracowano za pomocą arkusza kalkulacyjnego Excel.

Wyniki:
Z przeprowadzonej analizy wynika, że osoby z prawidłową masą ciała najczęściej spożywają produkty typu light kilka razy w miesiącu (34,9%), z nadmierną masą ciała 2–3 razy w tygodniu (41,2%), a z niedowagą rzadziej niż raz w miesiącu (28,6%).

Wnioski:
Niezależnie od stopnia studiów oraz miejsca zamieszkania studenci dietetyki najczęściej spożywają produkty light, „lekki” oraz fit kilka razy w miesiącu. Osoby o prawidłowej masie ciała, a także osoby, które zwracają uwagę i kontrolują masę ciała, spożywają te produkty kilka razy w miesiącu.

 
REFERENCJE (16)
1.
Korbutowicz T. Żywność funkcjonalna na rynku światowym. Studia i Prace WNEIZ US 2018; 53(2): 209–220, doi: 10.18276/sip.2018.53/2-16.
 
2.
Daniek K. Nutritional needs as a determinant of the growing functional food market. [Article in Polish]. Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych – Problems of Small Agricultural Holdings 2018; 4: 5–18, doi: 10.15576/PDGR/2018.4.5.
 
3.
Grochowicz J., Fabisiak A. Functional food – legal aspects and the meaning of selected bioactive ingredients. [Article in Polish]. ZNUV 2018; 60(3): 143–153.
 
4.
Korbutowicz T. Functional foods in the European Union – the concept, requirements and development of markets. Ekonomia – Wroclaw Economic Review 2017; 23(4): 151–167, doi: 10.19195/2084-4093.23.4.12.
 
5.
Regulation (EC) No 1924/2006 of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on nutrition and health claims made on foods. EUR-Lex [online] https://eur-lex.europa.eu/eli/... [accessed on 6 December 2023].
 
6.
Szczepańska E., Grudowska E. Consumption of light foods and drinks among adults. Ann. Acad. Med. Siles. 2020; 74: 68–76, doi: 10.18794/aams/113688.
 
7.
Derewiaka D., Sobiecka A., Ciecierska M., Drużyńska B., Majewska E., Kowalska J. Characteristic of energy-reduced functional foods. [Article in Polish]. Post. Tech. Przetw. Spoż. 2013; 2: 70–74.
 
8.
Tomaszewska M., Bilska B., Grzesińska W., Przybylski W. Functional food as a possibility for development of Polish food companies. [Article in Polish]. Roczn. Nauk. Stow. Ekon. Roln. Agrob. 2014; 16(3): 293–298.
 
9.
El S.N., Simsek S. Food technological applications for optimal nutrition: An overview of opportunities for the food industry. Compr. Rev. Food Sci. Food Saf. 2012; 11(1): 2–12, doi: 10.1111/j.1541-4337.2011.00167.x.
 
10.
Jeżewska-Zychowicz M., Jeznach M., Kosicka-Gębska M. Consumers’ willingness to eat light food. [Article in Polish]. Bromat. Chem. Toksykol. 2012; 45(3): 603–607.
 
11.
Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E. Consumers’ behaviors with reference to novel food. [Article in Polish]. Hygeia Public Health 2011; 46(1): 39–46.
 
12.
Babicz-Zielińska E., Jeżewska-Zychowicz M. Impact of the environmental factors on food choice and consumption. [Article in Polish]. Handel Wewnętrzny 2015; 2(355): 5–18.
 
13.
Górecka D., Czarnocińska J., Adamska D. Evaluation of frequency of consumption of low calorie products in a selected group of people. [Article in Polish]. Probl. Hig. Epidemiol. 2015; 96(3): 648–651.
 
14.
Grzelak T., Grupińska J., Kramkowska M., Walczak M., Czyżewska K. Student assessment of knowledge about low-calorie food and analysis of its consumption. [Article in Polish]. Forum Zab. Metab. 2014; 5(2): 77–86.
 
15.
Gniedziejko M., Lesiów T. Consumer behaviour connected with the choice of dairy light products and their conditions. [Article in Polish]. Engin. Sci. Technol. 2018; 4(31): 31–51, doi: 10.15611/nit.2018.4.02.
 
16.
Mestaghanmi H., Labriji A., Kaoutar S., Kehailou FZ., Mehdi M., M’Touguy I. et al. Consumption of light products and prevalence of obesity among a population of academics in Casablanca, Morocco. IJASRE 2020; 6(3): 150–165, doi: 10.31695/IJASRE.2020.3376.
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top