Ocena satysfakcji pacjentów z opieki pielęgniarskiej w Centrum Opieki Medycznej
w Jarosławiu
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Zakład Nauk o Zdrowiu, Instytut Ochrony Zdrowia. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
		
		
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Magdalena  Kozimala   
    					Zakład Nauk o Zdrowiu Instytut Ochrony Zdrowia Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu 37-500 Jarosław, ul. Czarnieckiego 16, tel. (+48 16) 624 46 03, tel. kom. 784 750 664
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
												 
		
	 
		
 
 
Ann. Acad. Med. Siles. 2009;63:20-27
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
CEL PRACY:
Celem badań było ustalenie, jaka jest ocena opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów oraz wpływu wieku, płci i wykształcenia na te opinie.
MATERIAŁ I METODA:
Badania przeprowadzono w Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu w oddziale niezabiegowym w 2007/2008 roku wśród 100 pacjentów. Do badań wykorzystano skalę zadowolenia z pielęgnacji The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale.
WYNIKI::
1. Ogólna ocena doświadczeń pacjenta ze świadczonej opieki pielęgniarskiej w badanym ośrodku jak również satysfakcja pacjenta z opieki pielęgniarskiej jest bardzo dobra (odpowiednio 76,8%, 87,3%).
2. Czynniki socjodemograficzne takie jak: wiek, płeć i wykształcenie ankietowanych nie wpływają w sposób znaczący na satysfakcję pacjentów z opieki pielęgniarskiej sprawowanej w badanym ośrodku.
WNIOSKI::
Badania poziomu satysfakcji pacjenta podczas pobytu w szpitalu mają istotne znaczenie. Kluczem do sukcesu jest systematyczne przeprowadzanie takich badań i bezwzględna ich analiza dokonywana w krótkim czasie. Na podstawie przeprowadzonych badań zauważono, że pacjenci wysoko oceniają opiekę pielęgniarską. Koniecznym jednak wydaje się doskonalenie narzędzi badawczych.
		
	
		
ISSN 0208-5607
REFERENCJE (14)
			
	1.
	
		Vis M., Bond M., Artur A. Questioning patient satisfaction: an empirical investigation in two outpatient clinics. Soc. Sci. Med. 1997;44 :85-92.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Carr- Hill RA. The measurement of patient satisfaction. J. Public. Healtn Med. 1992; 14: 236-249.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Fitzpatrick R., Hopkins A. Patient satisfaction in relation to clinical care: a neglected contribution. In. Measurement of patients. Satisfaction with their care. Ends. R. Fitzpatrick and A. Hopkins. Royal College of Physicians of London, London 1993: 18-19.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta z opieki – analiza polskiej literatury medycznej. Probl. Med. Rodz. 2004; 6: 10-15.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Walsh M., Walsh A. Measuring patent satisfaction with nursing care: experience of using the Newcastle Satisfaction With Nursing Scale. J. Adv. Nurs. 1999;29:307-317.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Johansson P., Oleni M., Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature Study. Scand. J. Caring. Sci. 2002; 16:337- 338.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Thomas L. H., McColl E., Priest J., Boys R. J. The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale: an instrument for quality assessment of nursing care. Qual. Health Care. 1996; 5: 67-72.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Merkouris A., Ifantopoulos J., Lanara V., Lemonidou C. Patient satisfaction: a key concept for evaluating and improving nursing services. J. Nurs. Management. 1999; 7: 19-28.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Jaipaul C.K., Rosenthal G.E. Are older patients more satisfied with hospital care than younger patient? J. General Int. Med. 2003; 18: 23-30.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Peterson W.E., Charles C., DiCenso A., Sword W. The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale: a valid measure of maternal satisfaction with inpatient postpartum nursing care. J. Adv. Nurs. 2005; 52: 672-681.
		
	 
	 
 			
	11.
	
		Zadroga M., Cudak – Bańska E., Dyk D., Krysia I., Gutysz – Wojnicka A. Ocena satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskiej. Pielęg. Pol. 2005; 1: 49-52.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Komunikat CBOS. Opinie o opiece zdrowotnej. Warszawa, marzec 2007.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Shemiha A., Semra E. The turkish wersion of The Newcastle Satisfaktion with Nursing Scale used on medical and surgical patients. J. Clin. Nurs. 2007; 16: 646-653.
		
	 
	 
 			
	14.
	
		Wasilewski T. Subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu pacjentów oddziałów zabiegowych. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne.2008; 3: 81-86.