SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
Nagłe przejście na nauczanie zdalne spowodowane pandemią COVID-19 jednoznacznie wskazało na konieczność wprowadzenia radykalnych zmian technologicznych i instytucjonalnych do nauczania. Programy wspomagane wirtualną rzeczywistością (virtual reality – VR) i sztuczną inteligencją (artificial intelligence – AI) stają się nowymi i skutecznymi metodami wykorzystywanymi w edukacji i szkoleniach medycznych.

Materiał i metody:
Wirtualna Klinika (Virtual Clinic – VC) to nowa aplikacja internetowa opracowana przez polskie uniwersytety medyczne, które wdrażają algorytmy AI do nauki przeprowadzania wywiadu lekarskiego, w tym pozyskiwania historii choroby pacjenta, przeprowadzania badania przedmiotowego oraz diagnostyki i planowania leczenia. W badaniu wzięło udział 164 studentów medycyny, którzy przetestowali VC i wypełnili kwestionariusz online.

Wyniki:
Wyniki ankiety wykazały, że 93,9% respondentów uważa, iż VC sprawdzi się jako narzędzie edukacyjne wspomagające nauczanie na wydziałach medycznych i nauk o zdrowiu.

Wnioski:
Nasze wstępne doświadczenia sugerują, że wykorzystanie programów wspomaganych AI, takich jak VC, wydaje się wysoce wyczekiwane i uzasadnione w wyższym szkolnictwie medycznym.

 
REFERENCJE (18)
1.
Rajab M.H., Gazal A.M., Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus 2020; 12(7): e8966, doi: 10.7759/cureus.8966.
 
2.
Lee J., Wu A.S., Li D., Kulasegaram K.M. Artificial intelligence in undergraduate medical education: A scoping review. Acad. Med. 2021; 96(11S): S62–S70, doi: 10.1097/ACM.0000000000004291.
 
3.
Curtis M.T., DiazGranados D., Feldman M. Judicious use of simulation technology in continuing medical education. J. Contin. Educ. Health Prof. 2012; 32(4): 255–260, doi: 10.1002/chp.21153.
 
4.
Okuda Y., Bryson E.O., DeMaria S. Jr, Jacobson L., Quinones J., Shen B. et al. The utility of simulation in medical education: what is the evidence? Mt. Sinai J. Med. 2009; 76(4): 330–343, doi: 10.1002/msj.20127.
 
5.
Chakravarthy B., Ter Haar E., Bhat S.S., McCoy C.E., Denmark T.K., Lotfipour S. Simulation in medical school education: review for emergency medicine. West. J. Emerg. Med. 2011; 12(4): 461–466, doi: 10.5811/westjem.2010.10.1909.
 
6.
UNESCO. Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education. Unesco / UNESDOC Digital Library, 2019 [online] https://unesdoc.unesco.org/ark... [accessed on 14 April 2023].
 
7.
Carin L. On artificial intelligence and deep learning within medical education. Acad. Med. 2020; 95(11S Association of American Medical Colleges Learn Serve Lead: Proceedings of the 59th Annual Research in Medical Education Presentations): S10–S11, doi: 10.1097/ACM.0000000000003630.
 
8.
Mahmood T., Scaffidi M.A., Khan R., Grover S.C. Virtual reality simulation in endoscopy training: Current evidence and future directions. World J. Gastroenterol. 2018; 24(48): 5439–5445, doi: 10.3748/wjg.v24.i48.5439.
 
9.
United Nations. Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond, 2020 [online] https://www.un.org/development... [accessed on 22 May 2023].
 
10.
Naciri A., Radid M., Kharbach A., Chemsi G. E-learning in health professions education during the COVID-19 pandemic: a systematic review. J. Educ. Eval. Health Prof. 2021; 18: 27, doi: 10.3352/jeehp.2021.18.27.
 
11.
Bączek M., Zagańczyk-Bączek M., Szpringer M., Jaroszyński A., Wożakowska-Kapłon B. Students’ perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine (Baltimore) 2021; 100(7): e24821, doi: 10.1097/MD.0000000000024821.
 
12.
O’Doherty D., Dromey M., Lougheed J., Hannigan A., Last J., McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education – an integrative review. BMC Med. Educ. 2018; 18(1): 130, doi: 10.1186/s12909-018-1240-0.
 
13.
Elessawy M., Mabrouk M., Heilmann T., Weigel M., Zidan M., Abu-Sheasha G. et al. Evaluation of laparoscopy virtual reality training on the improvement of trainees’ surgical skills. Medicina (Kaunas) 2021; 57(2): 130, doi: 10.3390/medicina57020130.
 
14.
Paluch A., Lakpriya S., Moyes S., Evans L. From laptop to laparotomy: A retrospective evaluation of virtual teaching methods in surgical anatomy during COVID-19. Br. J. Surg. 2021; 108(Suppl 6): znab259.861, doi: 10.1093/bjs/znab259.861.
 
15.
Siau K., Hodson J., Neville P., Turner J., Beale A., Green S. et al. Impact of a simulation-based induction programme in gastroscopy on trainee outcomes and learning curves. World J. Gastrointest. Endosc. 2020; 12(3): 98–110, doi: 10.4253/wjge.v12.i3.98.
 
16.
Qiao W., Bai Y., Lv R., Zhang W., Chen Y., Lei S. et al. The effect of virtual endoscopy simulator training on novices: a systematic review. PLoS One 2014; 9(2): e89224, doi: 10.1371/journal.pone.0089224.
 
17.
Al-Elq A.H. Simulation-based medical teaching and learning. J. Family Community Med. 2010; 17(1): 35–40, doi: 10.4103/1319-1683.68787.
 
18.
Kalaniti K., Campbell D.M. Simulation-based medical education: time for a pedagogical shift. Indian Pediatr. 2015; 52(1): 41–45, doi: 10.1007/s13312-015-0565-6.
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top