Wirtualna Klinika – nowe rozwiązanie dla nowoczesnej edukacji medycznej
Więcej
Ukryj
1
Department of Radiology and Nuclear Medicine, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
2
Department of Neurology, Faculty of Medical Sciences in Katowice, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
3
Department of Internal Medicine, Autoimmune and Metabolic Diseases, Faculty of Medical Sciences in Katowice, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
4
National Research Institute of Oncology, Gliwice, Poland
5
Department of Physiology, Faculty of Medical Sciences in Katowice, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
6
BD Polska, Warsaw, Poland
7
Department of Medical Informatics and Telemedicine, Medical University of Warsaw, Poland
8
Department of Biochemistry, Faculty of Medical Sciences in Katowice, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
Autor do korespondencji
Mateusz Winder
Department of Radiology and Nuclear Medicine, Medical University of Silesia, Katowice, Poland
Ann. Acad. Med. Siles. 2024;78:287-293
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
Nagłe przejście na nauczanie zdalne spowodowane pandemią COVID-19 jednoznacznie wskazało na konieczność wprowadzenia radykalnych zmian technologicznych i instytucjonalnych do nauczania. Programy wspomagane wirtualną rzeczywistością (virtual reality – VR) i sztuczną inteligencją (artificial intelligence – AI) stają się nowymi i skutecznymi metodami wykorzystywanymi w edukacji i szkoleniach medycznych.
Materiał i metody:
Wirtualna Klinika (Virtual Clinic – VC) to nowa aplikacja internetowa opracowana przez polskie uniwersytety medyczne, które wdrażają algorytmy AI do nauki przeprowadzania wywiadu lekarskiego, w tym pozyskiwania historii choroby pacjenta, przeprowadzania badania przedmiotowego oraz diagnostyki i planowania leczenia.
W badaniu wzięło udział 164 studentów medycyny, którzy przetestowali VC i wypełnili kwestionariusz online.
Wyniki:
Wyniki ankiety wykazały, że 93,9% respondentów uważa, iż VC sprawdzi się jako narzędzie edukacyjne wspomagające nauczanie na wydziałach medycznych i nauk o zdrowiu.
Wnioski:
Nasze wstępne doświadczenia sugerują, że wykorzystanie programów wspomaganych AI, takich jak VC, wydaje się wysoce wyczekiwane i uzasadnione w wyższym szkolnictwie medycznym.
REFERENCJE (18)
1.
Rajab M.H., Gazal A.M., Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus 2020; 12(7): e8966, doi: 10.7759/cureus.8966.
2.
Lee J., Wu A.S., Li D., Kulasegaram K.M. Artificial intelligence in undergraduate medical education: A scoping review. Acad. Med. 2021; 96(11S): S62–S70, doi: 10.1097/ACM.0000000000004291.
3.
Curtis M.T., DiazGranados D., Feldman M. Judicious use of simulation technology in continuing medical education. J. Contin. Educ. Health Prof. 2012; 32(4): 255–260, doi: 10.1002/chp.21153.
4.
Okuda Y., Bryson E.O., DeMaria S. Jr, Jacobson L., Quinones J., Shen B. et al. The utility of simulation in medical education: what is the evidence? Mt. Sinai J. Med. 2009; 76(4): 330–343, doi: 10.1002/msj.20127.
5.
Chakravarthy B., Ter Haar E., Bhat S.S., McCoy C.E., Denmark T.K., Lotfipour S. Simulation in medical school education: review for emergency medicine. West. J. Emerg. Med. 2011; 12(4): 461–466, doi: 10.5811/westjem.2010.10.1909.
6.
UNESCO. Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education. Unesco / UNESDOC Digital Library, 2019 [online]
https://unesdoc.unesco.org/ark... [accessed on 14 April 2023].
7.
Carin L. On artificial intelligence and deep learning within medical education. Acad. Med. 2020; 95(11S Association of American Medical Colleges Learn Serve Lead: Proceedings of the 59th Annual Research in Medical Education Presentations): S10–S11, doi: 10.1097/ACM.0000000000003630.
8.
Mahmood T., Scaffidi M.A., Khan R., Grover S.C. Virtual reality simulation in endoscopy training: Current evidence and future directions. World J. Gastroenterol. 2018; 24(48): 5439–5445, doi: 10.3748/wjg.v24.i48.5439.
10.
Naciri A., Radid M., Kharbach A., Chemsi G. E-learning in health professions education during the COVID-19 pandemic: a systematic review. J. Educ. Eval. Health Prof. 2021; 18: 27, doi: 10.3352/jeehp.2021.18.27.
11.
Bączek M., Zagańczyk-Bączek M., Szpringer M., Jaroszyński A., Wożakowska-Kapłon B. Students’ perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine (Baltimore) 2021; 100(7): e24821, doi: 10.1097/MD.0000000000024821.
12.
O’Doherty D., Dromey M., Lougheed J., Hannigan A., Last J., McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education – an integrative review. BMC Med. Educ. 2018; 18(1): 130, doi: 10.1186/s12909-018-1240-0.
13.
Elessawy M., Mabrouk M., Heilmann T., Weigel M., Zidan M., Abu-Sheasha G. et al. Evaluation of laparoscopy virtual reality training on the improvement of trainees’ surgical skills. Medicina (Kaunas) 2021; 57(2): 130, doi: 10.3390/medicina57020130.
14.
Paluch A., Lakpriya S., Moyes S., Evans L. From laptop to laparotomy: A retrospective evaluation of virtual teaching methods in surgical anatomy during COVID-19. Br. J. Surg. 2021; 108(Suppl 6): znab259.861, doi: 10.1093/bjs/znab259.861.
15.
Siau K., Hodson J., Neville P., Turner J., Beale A., Green S. et al. Impact of a simulation-based induction programme in gastroscopy on trainee outcomes and learning curves. World J. Gastrointest. Endosc. 2020; 12(3): 98–110, doi: 10.4253/wjge.v12.i3.98.
16.
Qiao W., Bai Y., Lv R., Zhang W., Chen Y., Lei S. et al. The effect of virtual endoscopy simulator training on novices: a systematic review. PLoS One 2014; 9(2): e89224, doi: 10.1371/journal.pone.0089224.
17.
Al-Elq A.H. Simulation-based medical teaching and learning. J. Family Community Med. 2010; 17(1): 35–40, doi: 10.4103/1319-1683.68787.
18.
Kalaniti K., Campbell D.M. Simulation-based medical education: time for a pedagogical shift. Indian Pediatr. 2015; 52(1): 41–45, doi: 10.1007/s13312-015-0565-6.