Ocena wiedzy i postaw wobec praw pacjenta, personelu medycznego Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego im. Prof. Orłowskiego w Warszawie.
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Medical University of Warsaw
				 
			 
						
				2
				Zakład Zdrowia Publicznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
				 
			 
						
				3
				Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
				 
			 
						
				4
				Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Prof. Orłowskiego w Warszawie
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
		
		
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Joanna  Gotlib   
    					Medical University of Warsaw, Żwirki i Wigury 61, 02-791 Warszawa, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
																						 
		
	 
		
 
 
Ann. Acad. Med. Siles. 2014;68
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp:
Wstęp i cel pracy
Respektowanie praw pacjenta przez personel medyczny jest podstawą prawidłowo funkcjonującej służby zdrowia. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw personelu medycznego wobec praw przysługujących pacjentom.
Materiał i metody:
Materiał i metody
100 lekarzy i 100 pielęgniarek. Lekarze specjaliści 40%, pielęgniarki 
z wykształceniem średnim 30%, z wykształceniem licencjackim: 25%. Średnia wieku: 40 lat (min. 24, maks. 64, SD: 9),  średni staż pracy ankietowanych: 15 lat (min. 1, max. 44, SD: 10; mediana: 13). Sondaż diagnostyczny, dobrowolne, anonimowe badania ankietowe, samodzielnie skonstruowany kwestionariusz, 46 pytań. Analiza ilościowa i jakościowa. Statsoft STATISTICA 10.0, test U Manna-Whitney`a, p<0,05.
Wyniki:
Wyniki
19% lekarzy i 7% pielęgniarek oceniło swoją wiedzę na temat praw pacjenta bardzo dobrze. 34% lekarzy i pielęgniarek oceniło poziom swojej wiedzy jako dobry (p<0,011). 85% badanych zna prawo do informacji, prawo do wglądu w dokumentację medyczną oraz prawo do świadczeń zdrowotnych (p=NS). 78% zapoznało się z Ustawą o prawach pacjenta 
i Rzeczniku Praw Pacjenta. 64% badanych potwierdziło, że było świadkiem łamania praw pacjenta w miejscu pracy.
Wnioski:
Wnioski
1.	Wiedza badanych na temat praw pacjenta była niewystarczająca, dlatego też należy opracować i wdrożyć system szkoleń dla personelu medycznego w tym zakresie. 
2.	Rola personelu medycznego w przekazywaniu informacji o przysługujących pacjentom prawach jest znikoma, dlatego należy umożliwić personelowi nabywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w tym zakresie.
3.	Większość badanych była świadkami łamania praw pacjenta, dlatego należy monitorować respektowanie praw pacjenta przez personel medyczny i pociągać 
do odpowiedzialności zawodowej tych, którzy nie przestrzegają praw pacjenta.