SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
WSTĘP::
Istnieje wiele modyfikowalnych czynników ryzyka, które zakłócają prawidłowy rozwój motoryczny, w tym rozwój postawy ciała. Nieprawidłowe pozycje ciała, częste korzystanie z urządzeń elektronicznych, a także pasywność ruchowa, które nasiliły się w okresie pandemii, mają związek z występowaniem nieprawidłowości w obrębie postawy ciała. Głównym celem pracy była ocena jakości postawy ciała dzieci oraz próba oszacowania związku występowania nieprawidłowości w obrębie postawy ciała z poziomem aktywności fizycznej.

MATERIAŁ I METODY::
Badaniom pilotażowym poddano próbę 200 dzieci z klas wczesnoszkolnych szkół na terenie Śląska w wieku 6–10 lat (x = 8,25 ± 1,06). Badanych podzielono na dwie podgrupy o równej liczebności: 100 dziewcząt (grupa I) i 100 chłopców (grupa II). Grupy nie różniły się pod względem wieku (p = 0,07). Ocenie poddano po-stawę ciała we wszystkich trzech płaszczyznach z użyciem pionu, skoliometru oraz inklinometru, a także stan funkcjonalny testami Thomayera i Matthiasa. Analizy składu masy ciała i pomiaru wysokości ciała dokonano z użyciem analizatora i wzrostomierza Tanita z przeliczaniem względem siatek centylowych dla masy, wysokości ciała i wskaźnika masy ciała (body mass index – BMI).

WYNIKI::
Wady w płaszczyźnie strzałkowej w obu odcinkach piersiowym i lędźwiowym stwierdzono u około 20% badanych w obu grupach, bez związku z poziomem aktywności fizycznej. W obu grupach stwierdzono zbyt długi czas ekranowy oraz czas w pozycji siedzącej. Aktywność fizyczna była w zdecydowanej większości poniżej zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization – WHO).

WNIOSKI::
U dzieci w młodszym wieku szkolnym obserwuje się liczne nieprawidłowości w obrębie postawy ciała, niezwiązane z poziomem aktywności fizycznej. Dzieci korzystają z czasu ekranowego i spędzają czas w pozycji siedzącej zbyt długo, nie spełniając rekomendacji WHO w zakresie umiarkowanej i intensywnej aktywności fizycznej.

 
REFERENCJE (27)
1.
Nowotny J. Ćwiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym. Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Katowice 2001.
 
2.
Kasperczyk T. Wady postawy ciała – diagnostyka i leczenie. Wyd. Kasper. Kraków 1998.
 
3.
Brzęk A., Plinta R. Exemplification of movement patterns and their influence on body posture in younger school-age children on the basis of an authorial program “I take care of my spine”. Medicine (Baltimore) 2016; 95(12): e2855, doi: 10.1097/MD.0000000000002855.
 
4.
Kędra A., Plandowska M., Kędra P., Czaprowski D. Non-specific low back pain: cross-sectional study of 11,423 children and youth and the association with the perception of heaviness in carrying of schoolbags. PeerJ 2021; 9: e11220, doi: 10.7717/peerj.11220.
 
5.
Brzęk A., Kozinoga M., Stoliński Ł. Fizjoprofilaktyka skolioz niskostopniowych. In: M. Grygorowicz, M. Podhorecka [ed.]. Kompendium fizjoprofilaktyki. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Poznań 2020, p. 149–158.
 
6.
Czaprowski D., Woźniak-Kasperek E., Wiernicka M. Fizjoprofilaktyka zaburzeń postawy ciała. In: M. Grygorowicz, M. Podhorecka [ed.]. Kompendium fizjoprofilaktyki. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Poznań 2020, p. 137–146.
 
7.
Czaprowski D., Gwiazdowska-Czubak K., Tyrakowski M., Kędra A. Sagittal body alignment in a sitting position in children is not affected by the generalized joint hypermobility. Sci. Rep. 2021; 11(1): 13748, doi: 10.1038/s41598-021-93215-7.
 
8.
Chaput J.P., Willumsen J., Bull F., Chou R., Ekelund U., Firth J. et al. 2020 WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents aged 5–17 years: summary of the evidence. Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act. 2020; 26; 17(1): 141, doi: 10.1186/s12966-020-01037-z.
 
9.
Get moving: Key takeaways from the new physical activity guidelines. NIH MedlinePlus Magazine, April 04, 2019 [online] https://magazine.medlineplus.g... [accessed on 4 April 2024].
 
10.
Willumsen J., Bull F. Development of WHO guidelines on physical activity, sedentary behavior, and sleep for children less than 5 years of age. J. Phys. Act. Health 2020; 17(1): 96–100, doi: 10.1123/jpah.2019-0457.
 
11.
World Health Organization. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age: web annex: evidence profiles. World Health Organization, https://apps.who.int/iris/hand.... License: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
 
12.
Brzęk A., Strauss M., Przybylek B., Dworrak T., Dworrak B., Leischik R. How does the activity level of the parents influence their children’s activity? The contemporary life in a world ruled by electronic devices. Arch. Med. Sci. 2018; 14(1): 190–198, doi: 10.5114/aoms.2018.72242.
 
13.
Langøy A., Smith O.R.F., Wold B., Samdal O., Haug E.M. Associations between family structure and young people’s physical activity and screen time behaviors. BMC Public Health 2019; 19(1): 433, doi: 10.1186/s12889-019-6740-2.
 
14.
Zakrzewski-Fruer J.K., Gillison F.B., Katzmarzyk P.T., Mire E.F., Broyles S.T., Champagne C.M. et al. Association between breakfast frequency and physical activity and sedentary time: a cross-sectional study in children from 12 countries. BMC Public Health 2019; 19(1): 222, doi: 10.1186/s12889-019-6542-6.
 
15.
Salway R., de Vocht F., Emm-Collison L., Sansum K., House D., Walker R. et al. Comparison of children’s physical activity profiles before and after COVID-19 lockdowns: A latent profile analysis. PLoS One 2023; 18(11): e0289344, doi: 10.1371/journal.pone.0289344.
 
16.
Jago R., Salway R., House D., Walker R., Emm-Collison L., Sansum K. et al. Short and medium-term effects of the COVID-19 lockdowns on child and parent accelerometer-measured physical activity and sedentary time: a natural experiment. Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act. 2023; 20(1): 42, doi: 10.1186/s12966-023-01441-1.
 
17.
Skrede T., Steene‐Johannessen J., Anderssen S.A., Resaland G.K., Ekelund U. The prospective association between objectively measured sedentary time, moderate‐to‐vigorous physical activity and cardiometabolic risk factors in youth: a systematic review and meta‐analysis. Obes. Rev. 2019; 20(1): 55–74, doi: 10.1111/obr.12758.
 
18.
Currie C., Morgan A. A bio-ecological framing of evidence on the determinants of adolescent mental health – A scoping review of the interna-tional Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) study 1983–2020. SSM Popul. Health 2020; 12: 100697, doi: 10.1016/j.ssmph.2020.100697.
 
19.
Czaprowski D., Stoliński Ł., Szczygieł A., Kędra A. Sedentary behaviours of girls and boys aged 7–15. Pol. J. Public Health 2011; 121(3): 248–252.
 
20.
Brzęk A., Strauss M., Sanchis-Gomar F., Leischik R. Physical activity, screen time, sedentary and sleeping habits of Polish preschoolers during the COVID-19 pandemic and WHO’s recommendations: an observational cohort study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021; 18(21): 11173.
 
21.
Aguilar-Cordero M.J., León Ríos X.A., Rojas-Carvajal A.M., Latorre-García J., Expósito-Ruiz M., Sánchez-López A.M. Effects of physical activity on quality of life in overweight and obese children. Nutr. Hosp. 2021; 38(4): 736–741, doi: 10.20960/nh.03373.
 
22.
Pearce A., Hope S., Griffiths L., Cortina-Borja M., Chittleborough C., Law C. What if all children achieved WHO recommendations on physical activity? Estimating the impact on socioeconomic inequalities in childhood overweight in the UK Millennium Cohort Study. Int. J. Epidemiol. 2019; 48(1): 134–147, doi: 10.1093/ije/dyy267.
 
23.
Rodriguez-Ayllon M., Cadenas-Sánchez C., Estévez-López F., Munoz N.E., Mora-Gonzalez J., Migueles J.H. et al. Role of physical activity and sedentary behavior in the mental health of preschoolers, children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Sports Med. 2019; 49(9): 1383–1410, doi: 10.1007/s40279-019-01099-5.
 
24.
Sherar L.B., Griffin T.P., Ekelund U., Cooper A.R., Esliger D.W., van Sluijs E.M.F. et al. Association between maternal education and objectively measured physical activity and sedentary time in adolescents. J. Epidemiol. Community Health 2016; 70(6): 541–548, doi: 10.1136/jech-2015-205763.
 
25.
Xie G., Deng Q., Cao J., Chang Q. Digital screen time and its effect on preschoolers’ behavior in China: results from a cross-sectional study. Ital. J. Pediatr. 2020; 46(1): 9, doi: 10.1186/s13052-020-0776-x.
 
26.
Schwarzfischer P., Gruszfeld D., Socha P., Luque V., Closa-Monasterolo R., Rousseaux D. et al. Effects of screen time and playing outside on anthropometric measures in preschool aged children. PLoS One 2020; 15(3): e0229708, doi: 10.1371/journal.pone.0229708.
 
27.
De Decker E., De Craemer M., De Bourdeaudhuij I., Wijndaele K., Duvinage K., Koletzko B. et al. Influencing factors of screen time in preschool children: an exploration of parents’ perceptions through focus groups in six European countries. Obes. Rev. 2012; 13(Suppl 1): 75–84, doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00961.x.
 
eISSN:1734-025X
Journals System - logo
Scroll to top